Aktiviti mebakarr sateyyy....

Assalamualaikumm..

Hari nihh...kitorangg watt sateyyy..sempena jamuan hari raya anjuran cekgu cekgih SMV kudatt di rumahh pak bakirr....wahh meriahhh betull ngann makanan...lemang ada ketupoat ada, sateyy ada, nasi ader, kari daging aderr, kuehh muehhh......marveless...

jomm layann kami bakauu satayy....



alamakk gambauu blurr....lahh jadii pucatt lakk sateyy nihhh....
gunoo kamera cikaii ginii lerrr..





Nihh lahh org kuatt yang membakauu sateyyy..cg Erna n Cg ANum....ciann dorangg berpanass...heheheh jangann serikk aahhhh....yang pastii sateyy tuhh sodapp...



sapoo nakk tompahh lehh calling2 hehehhe.....promosii

Tempahan Kek lepas raya.....

Assalamualaikumm...

Kek nihh ditempahh olehh pengasuhh akuuu....alhamdulillah rezekii lepas raya..heheh kaluu takder tempahannn kerass plakk tangann nakk pegangg nozel...n decoo...akuunyerr bisness nihh main2 jerrr...bukann untukk kayoo punggg..tolongg kawan2 buatt kek heheh untung skit2 punn oklahh kannn....eemm penatt cuciii nozell pun takk dapekkk...heheheh




Sponserr kek untuk jamuann raya di rumah pak bakir....harap2 kawan2 puass hatii maknnn..hehehe menerima tempahannn.....calingg jeerrr keyy








layannn joo lahhhh hhehe

Rumahku Syurgaku..Under construction...

Assalamualaikumm..

eemm saja nakk tepekk gambauu umahhkuu yang tengah under constructionn..bukann nakk menunjukk nihhh sekadarr nakk simpann sebagaii kenangannn natiii....jangann salahh pahamm yerr umahh akuu nihh kecikk jerrr....banyakk lagii umahh org lainn yang comeii n besau2..cumerr terujerr jugakk tengahh wat umahh sendirii nihh..biarlahh kecikk asalkann ada umahh sendirii kannn..... jomm layannn






GAMBAR2 NIHH DIAMBILL MASA KAMII BARUU SAMPAII DI KG..ON THE WAYY NAK BALIK PALONGG SINGGAHH JAPP NENGOKK UMAHHH DAHH SETARA MANOO....BARUU SIAPP BIMM.....













YANG NIHH PULAKK GAMBAUU YANG AKUU AMBILL MASA NAKK BALIKK KUDATT...NAIKK SUDAHH TIANGG N SEDIKITT DINDINGG..LA NIHHH TAK TAUUU LAHH LAGUMANA DAHHH....TUNGGUU ORG KG POS GAMBAUU PLAKKK...HEHHEHE

Blueberry cheese cake n moist coklat cake

Assalamualaikumm...

kek2 nihh actually di beri kepada pelajar-pelajar SMK Abd Rahim di majlis khatam quran dan tahlil arwah pada bulan posa yang lalu...mudah2an..org2 yang dikasihi yang telahh meninggalkan dunia ini mendapat ganjaran dan tergolong dikalangan orang2 yang soleh AMIN...




COKLAT MOIST CAKE



DECO NTAH HAPER2 NTAHHH...LAYANN JO LAHHH



CHEESECAKE BLUEBERRYY..YUMYUM

Majlis Berbuka puasa di Aspuri..

Assalamualaikumm...

Sepertii biasa setiapp tahun aku akan wat majlis berbuka puasa bersama pelajar2 di aspurii...bulan puasa besar pahala kalu kita bersedekahh...mudah2an sedekahh kita diterima olehnya....

antara menu pada majlis tersebut adalah.....nengokk gambauuu haha

Actuaally aku masak nasi minyak, lauk ayam masak merah,dalca daging, acar mentah n antara kuehh yang dibuat ialah popia goreng sira lada, n talam ubi.




Ayam masak merah



Acar mentah



kuehh popia goreng



kek coklat..nihhh menu masa majlis khatam Quran



Talam jagung pun sama majlis khatam quran..

CUCUR UDANG

Assalamualaikumm....

lagiii jumpaa...hari nihh nak share resepi cucur udang....eemmm sejakk ghetii watt cucur udang bulan posa duluuu..eemm menuu nihh bersambung2 lahh tukk orgg kg n lepahh raya pun dokk makan cucur udang jugakkk eheheh....dulu biasa wat cekodokk udang jerrr..la nihhh improve lahh skittt....kuahh punn dahh bertambahh sedapp...hehehe aderr rahsiaa nakk jadikann kuahh nihh besttt natii akuu kongsii katt sinii...korangg tryy lahh buatt yerrr....

Jomm layann gambauuu...






Resepi untukk cucur udang

1\2 kilo tepung gandum
sedikit tepung jagung
1 biji telur
sedikit garam n gula
kobis
carrot
sengkuang (kalu suka)
taugeh
daun bawang
bawang besar potong dadu
udang
air untuk bancuhan
1 sudu penuh baking powder

sukatan untuk sayuur2an tuhh korang agak2 lahh yerr..ikut citarasa masing2.

cara2
Tepung gandum DIBANCUH DENGAN AIR KEMUDIAN MASUKKAN TELUR, TAUGEH, DAUN KUCAI, UDANG, UBI KENTANG, GARAM DAN GULA DI GAUL SEHINGGA SEBATI. KALAU BOLEH BANCUHAN BIARLAH LEMBIK SEDIKIT. GORENG DENGAN MENGGUNAKAN MINYAK YANG PANAS

bahan2 untuk sos

bawang kecil
bawang putih
cili kering blen
gula
asam jawa
garam
petis
tepung jagung (untuk pekatkan)

cara2
1. tumis bawang ngan minyak, hingga naik bau dan masukkan lada kering yang telah diblender.
2. masukkan air, asam jawa, garam gula masak hingga pekat, tambah kan air tepung jagung dan petis.

Selamat mencober...

Kueh cara berlauk

Assalamualaikum...

lama dahh tak hapdett blogg...almaklumlerr buzy hari raya lahh katekann..sebukkk beraya n persiapan raya...nak masukkan gambauu rayer punn takderr..soo masukk resepii dulu lahh yerrr....

Cara berlaukk...wat masa bulan poserr arii tuhhh jomm layannn resepi





Bahan-Bahan

utk kuih cara
1 biji telur
1 1/2 cawan tepung gandum
1 cawan santan
Garam / gula
Cara:
Satukan semua bahan dan tapis. Boleh dibubuh sedikit pewarna kuning jika mahu.

Untuk Intinya:
300 gm daging/ayam kisar (aku potong dadu)
1 ulas bawang putih
2 hiris halia
sedikit rempah kari daging
secubit garam
1 sudu makan minyak masak utk menumis
(aku tambah kentang n carrot lagii.....optinall lahh ikutt selera)

Cara:
Gaulkan semua bahan. Panaskan minyak dan tumis daging tadi hingga masak. Ketepikan.

Untuk Hiasan
secukup cili merah (dihiris),
secukup daun saderi (sup)

Cara-cara

Utk doh kuih cara campurkan semua tepung, telur, santan, garam dan gula kacau sehingga sebati .. jgn cair sangat.
Utk inti panaskan minyak masukan serbuk kari yang di campur edikit air masak sehingga naik minya masukkan daging dan masak seketika. Selepas itu masukan bawang ,dan garam. Akhir sekali masukan daun bawang dan sup , masak sehingga kering kuahnya.
Panaskan oven. Sapukan butter di dalam acuan kedian masukan doh kuih cara dan kemudian letak inti di atas nya. Masukan ke dalam oven. Masak 170 C sehingga 15-20 minit . Siap untuk disantap bersama keluarga.
** boleh di masak macam biasa. aku guna acuan kuih cara n dapur gas je.

Selmaat mencobaa...layannnn