Ikan pekasam versi SWEETYANSS...

Assalamualaikumm...wrt

Selamat bersiaran kembali...hehehe macam program tv lakkann...tuu lahh nak berblog nihh kena ada semangat..kok takk malehh nakk hapdet entry..sohari nihh curi-curi masa skit nak entry pasal ikan pekasam....tak pernah buat punn nihh peess time, tenkiu to ustad mokhtazar yang telah menangkap ikan puyu dan sepat nihh....tak taulahh rasa guana...masa dok entry kat dalam blog nihh ikan tuhh baru dua hari diperap...lom cukup eddah laiee..nak gorenngg...kena tunggu 3 hari lagii...nantii kita tengok hasilnya cemana...soo jomm layan rsesepi ikan pekasam nihhh...tak ingat dah amik kat mana...banyak sangat resepi katt tenet nihh tapii suma sama jerr bahan2nyerr..jomm layannn sarrss...


ikan sepat dan puyu yang telah diperap ngan garam semalaman..akuu perap dua malam tapi simpan di peti..gara2 takdo maso nak goreng beras..hikhik..



nampak tak yang hitam2 tuhh...asam keping lahh tuhh....ada tujuannya letak asam keping ..tapi takk ingat...hari tuhh jumpa resepi nihh kat blog sorang mamat tuhh...dia letak asam keping soo aku punn bubuh lahh jugakk....bahan2 lain semua sama..


Nih lah rupernyer bila dah siap di como ngan beras goreng...tadii..

Sumber resepi: dari MY resepi

6 ekor ikan puyu (ikan sepat, ikan talapia pun boleh digunakan)-akunyer lebih dari 6 ekor ikan so bahan2 yang lain sumer agak2 sendiri kot gerak hati jerr..heheh..
1 cawan garam kasar (halus pun boleh digunakan)
1 cawan beras yang telah digoreng tanpa minyak
Sedikit gula (tak letak pun)..kang jadi manis tak masam plakk hehheh....optional lahh saper nak letakk...

Cara-cara

1.Bersihkan ikan-ikan puyu, kemudian lumurkan seluruh ikan itu dengan garam biar lebih sikit takpe, masukan ikan tersebut di dalam bekas yang boleh ditutup.Biarkan sampai esok.
2.Blend beras yang digoreng sehingga halus(AKU TUMBUK JERR BERAS YANG DAH DI GORENG). Keluarkan ikan dari bekas, selepas tu basuh ikan dan sejat. Taburkan sedikit gula dan lumurkan beras pada ikan tersebut.letak asam keping berselang seli dengan ikan.
3. Biarkan semalaman didalam bekas tertutup.(aku biarkan 5 hari di luar)pass tuh baru simpan dalam peti sejuk.
4.Setelah itu masukan dalam peti ais untuk tahan lebih lama(jgn simpan di tempat yg beku simpan di bahagian bawah tempat isi sayuran/buahan)
5.Kemudian bolehlah di goreng ikan tersebut sehingga garing. Gorengkan sedikit cili kering dan bawang merah dan taburkan diatasnya. Siap utk disantap bersama.kan 5 hari


SELAMAT MENCUBER YER KENGAKWAN.....

Comments:

There are 0 comments for Ikan pekasam versi SWEETYANSS...

Post a Comment